Våra råd för 4x4

Att övervinna hinder, korsa broar eller vattendrag och justera däcktrycket efter rutten – allt detta kräver erfarenhet och rätt teknik. Om du vill lära dig hur det verkligen ska göras, lär av experterna: BFGoodrich har vunnit över 200 titlar inom rally och rallyraid, bland annat i legendariska tävlingar som Baja 1000, Dakar, Australasian Safari och Världsmästerskapet i fyrhjulsdriven rally. BFGoodrichs passion för terrängkörning och långa erfarenhet inom området gör märket till en obestridd referens inom offroadvärlden. Att köra off-road är inget man improviserar – det kräver förberedelse, kunskap och respekt för både naturen och fordonet. Här får du några av de grundläggande teknikerna för säker och effektiv terrängkörning.

Välj rätt 4x4-däck för dina behov

BFGoodrich-däck för varje 4x4-behov.

BFGoodrich-däck för alla typer av 4x4-behov

Vill du veta vilket däck som passar bäst för just dina körförhållanden? Utforska vår 4x4-serie eller använd vår däckväljare för att hitta rätt modell.

BFGoodrich rekommenderar starkt att du monterar identiska däck på alla hjul på fyrhjulsdrivna fordon – det vill säga däck med samma märke, storlek, serie samt belastnings- och hastighetsindex, och med samma slitagenivå – oavsett typ av fyrhjulsdriftsystem.

Observera att vissa fordonstillverkare kan föreskriva olika dimensioner fram och bak. Följ alltid fordonstillverkarens rekommendationer.

Skillnader i rullomkrets mellan fram- och bakdäck kan orsaka allvarliga skador på transmissionens komponenter, till exempel:

  • drivaxeln på ett 4x2-fordon med möjlighet till 4x4-läge

  • eller mittdifferentialen på fordon med permanent eller semipermanent fyrhjulsdrift.

BFGoodrich erbjuder ett brett urval av 4x4-däck anpassade efter användningsområde och terrängtyp – så att du alltid kan köra säkert, oavsett vart vägen leder.


Vägdäck – för fyrhjulsdrivna vägfordon

  • Responsivt och exakt vid både kurvtagning och raksträckor

  • Utmärkt stabilitet och körkomfort

  • Avsett för körning i stadstrafik, på landsväg och motorväg


Blanddäck – för SUV-fordon

  • Skulpterad design med ett distinkt, sportigt utseende

  • Förstärkt struktur och robusta sidoväggar

  • Mångsidigt däck som presterar lika bra på vägen som i lätt terräng


Terrängdäck – för främst offroad-användning

  • Breda gummiblock för maximalt grepp

  • Hög skärmotståndsförmåga (upp till 50 %)

  • Djup mönsterskärning: 13–17 mm

  • Förstärkt stomme och sidoväggar för ökad tålighet

  • Utmärkt prestanda under krävande offroad-förhållanden

Genomföra en dimensionell förändring

Vad innebär det?

Genomföra en dimensionell förändring

Vad innebär det?

Vissa 4x4-ägare väljer att utrusta sina fordon med däck av annan typ eller dimension – till exempel för att anpassa fordonet till en ny användning, förbättra prestandan eller helt enkelt förändra utseendet.

Gällande regler gäller för alla fordon, inklusive 4x4, och alla dimensionella förändringar måste utföras enligt strikta föreskrifter.

Vid modifiering av fordonets originalutrustning bör du alltid säkerställa att de nya komponenterna är kompatibla med:

  • gällande lagkrav,

  • fordonets tekniska begränsningar,

  • användningsförhållanden,

  • samt tillverkarens rekommendationer.

Rådfråga alltid en specialist innan du genomför en dimensionell förändring.

Försiktighetsåtgärder vid ändring av däckutrustning

BFGoodrich rekommenderar starkt att du följer dessa viktiga riktlinjer innan du ändrar dimensionerna på däcken som sitter på ditt fordon:

  • Om du planerar att byta till en annan däckdimension, kom ihåg att du måste följa de dimensioner som anges av fordonstillverkaren och som finns i registreringsbeviset.

  • Belastnings- och hastighetsindex måste vara identiska med – eller högre än – de som anges för originaldäcken.

  • Om du vill utrusta ditt fordon med en däcktyp som inte ursprungligen är avsedd eller godkänd som alternativ av tillverkaren, måste du begära ett särskilt godkännande från fordonstillverkaren. Detta görs med fordonets chassinummer eller typgodkännandekod, och fordonets registreringsbevis måste därefter uppdateras i enlighet med gällande bestämmelser. Syftet är att säkerställa att däcken är fullt kompatibla med fordonets axlar, fjädring och andra mekaniska komponenter.

  • Kontrollera alltid att de nya däcken inte kommer i kontakt med några rörliga delar, mekaniska komponenter eller karossdelar. Däcken får inte sticka ut utanför fordonets kaross.

  • För vinterdäck eller däck märkta ”M+S” anger direktiv 92/23/CEE och transportdepartementets föreskrifter att hastighetskategorin under vintersäsongen får vara lägre än för originaldäcken, dock minst motsvarande kategori Q (160 km/h). Om den maximala tillåtna hastigheten är lägre måste en tydlig etikett som anger detta fästas på en plats väl synlig för föraren inne i fordonet.

  • För fyrhjulsdrivna fordon rekommenderas starkt att montera identiska däck (samma dimensioner, serie, typ, belastnings- och hastighetsindex) med samma slitagenivå, oavsett drivsystem. I vissa fall kan tillverkaren dock ange olika dimensioner fram och bak – detta ska i så fall följas noggrant för att undvika mekaniska problem eller skador på transmissionen samt för att optimera prestandan.

Råd för körning med 4x4 – Dyhål

Innan du kör in i dyhålet

  • Stanna och ta dig tid att studera terrängen för att bestämma den bästa rutten.

  • Avlägsna eventuella hinder som grenar, stenar eller träbitar.

  • Fäst dragremmar både fram och bak på fordonet för säkerhets skull.

  • Sänk däcktrycket till cirka 1,5 bar vid behov för bättre grepp.

När du korsar dyhålet

  • Aktivera differentialspärren.

  • Växla till 2:an eller 3:an (lågt läge).

  • Håll en jämn acceleration – undvik plötsliga gaspådrag.

  • Om fordonet fastnar, backa lugnt för att återfå greppet innan du försöker igen.

När du har kommit ur dyhålet

  • • Rengör däcken och hjulen noggrant för att ta bort lera och smuts.

  • • Kontrollera däcktrycket och återställ det till normalt nivå.


Råd för körning med 4x4 – Vadställe


Innan du kör in i vadstället:

  • Sondera vattnet för att upptäcka hål, stenar, stockar och andra hinder.

  • Bestäm en tydlig rutt och välj en lämplig utgångspunkt på andra sidan.

  • Kontrollera fordonets täthet, särskilt kring luftintag och elektriska komponenter.

  • Sänk däcktrycket till cirka 1,5 bar om det behövs för bättre grepp.

När du korsar vadstället:

  • Kör långsamt och jämnt in i vattnet med en konstant hastighet för att skapa en lugn bogvåg framför fordonet.

  • Starta inte motorn på nytt om den stannar mitt i vadstället — det finns risk att vatten sugs in genom avgasröret eller luftintaget - Låt i stället fordonet bogseras med motorn avstängd.

När du har passerat vadstället:

  • Återställ däcktrycket till normal nivå.

  • Kontrollera underredet och ta bort eventuella växtrester, grenar eller grus som kan ha fastnat.