Hur läser man märkningen på ett däck?

Märkningen på ett däck motsvarar den information som finns angiven på däcksidan. Förutom tillverkarens namn och modellbeteckning kan du även läsa däckets dimensioner och egenskaper – såsom bredd, profilhöjd, diameter, konstruktion, belastningsindex och hastighetsindex.

Avkodning

Exempel på dimensioner: 225/55 R 17 97 W

jw3zm0c9jytz65tmaj4m14ww ck190i8ao0qp20pmqiz18t1pw exempel på märkning av ett däck sidovägg g grepp max full

225: Anger däckets bredd i millimeter. I detta exempel är däcket 225 mm brett.

55: Anger däckets serie – alltså förhållandet mellan däckets sidoprofil (höjd) och dess bredd.

I detta exempel motsvarar sidans höjd 55 % av däckets bredd. Ju lägre detta tal är, desto lägre är däckets sidoprofil.

Notera: En lägre sidoprofil ger bättre väggrepp i kurvor men också en något hårdare och mindre bekväm körning.

R: Anger däckets interna konstruktion. Bokstaven R står för radiell konstruktion.

Nästan alla moderna däck är av denna typ. Det innebär att däckets textilkord (i stommen) löper radiellt från den ena vulsten (även kallad ”häl”) till den andra.

17: Anger däckets inre diameter, det vill säga hjulets fälgdiameter. Denna mäts i tum – i detta exempel 17 tum.

97: Anger däckets belastningsindex, vilket motsvarar den maximala vikt däcket kan bära vid korrekt lufttryck. Siffran är inte vikten i sig, utan en kod som hänvisar till en tabell över belastningsvärden.

För index 97 är den maximala tillåtna belastningen 730 kg per däck.

W: Anger däckets hastighetsindex, det vill säga den högsta hastighet vid vilken däcket är godkänt att bära sin maximala last på ett säkert sätt.

Hastighetsindex sträcker sig från A (lägst) till Y (högst), med ett undantag – H ligger mellan U och V.

Precis som med belastningsindex motsvarar varje bokstav en viss hastighet i km/h.

  • C: 60 km/h

  • D: 65 km/h

  • E: 70 km/h

  • F: 80 km/h

  • G: 90 km/h

  • J: 100 km/h

  • K: 110 km/h

  • L: 120 km/h

  • M: 130 km/h

  • N: 140 km/h

  • P: 150 km/h

  • Q: 160 km/h

  • R: 170 km/h

  • S: 180 km/h

  • T: 190 km/h

  • U: 200 km/h

  • H: 210 km/h

  • V: 240 km/h

  • W: 270 km/h

  • Y: 300 km/h

  • ZR(Y): > 300 km/h

  • ZR: > 240 km/h


Observera: Däckets hastighetskod anger dess prestandakapacitet, men det innebär inte att du får överskrida gällande hastighetsbegränsningar.

Korrespondenstabell: Belastningsindex vs Belastning i kg/däck

Belastningsindex

Belastning per däck i kg

Belastningsindex

Belastning per däck i kg

Belastningsindex

Belastning per däck i kg

70

335

87

545

104

900

71

345

88

560

105

925

72

355

89

580

106

950

73

365

90

600

107

975

74

375

91

615

108

1000

75

387

92

630

109

1030

76

400

93

650

110

1060

77

412

94

670

111

1090

78

425

95

690

112

1120

79

437

96

710

113

1150

80

450

97

730

114

1180

81

462

98

750

115

1215

82

475

99

775

116

1250

83

487

100

800

117

1285

84

500

101

825

118

1320

85

515

102

850

119

1360

86

530

103

875

120

1400

Andra märkningar

UTQG-kod

UTQG (Uniform Tire Quality Grading) är en nordamerikansk standard som krävs av USA:s transportdepartement (FMVSS: Federal Motor Vehicle Safety Standards) för personbildäck.

Däck med dubbar (t.ex. 4x4-däck, terrängdäck), vinterdäck, reservhjul samt däck med en dimension under 12 tum omfattas inte.

Denna märkning måste finnas på däcksidorna för däck som säljs i USA.

Eftersom nästan alla tillverkare verkar på den amerikanska marknaden återfinns UTQG-märkningen även på de flesta däck som säljs i Europa.

Information om tillverkning

Dessa koder visar när och var däcket tillverkades. I följande exempel:

DOT – Department of Transportation (USA)

BP – Fabrikskod som anger var däcket producerades

M2 – Dimensionskod

P711 – Valfri intern kod

4008 – Produktionsvecka och år. I detta fall vecka 40, år 2008.

Vintermärkningar

Det finns två specifika vintermärkningar som kan återfinnas på däckens sidoväggar:

M+S

Denna märkning anger att däcket, i enlighet med europeisk lagstiftning, klassas som ett snödäck. Det innebär dock inte att däckets prestanda under vinterförhållanden har testats eller verifierats.

3PMSF

3 Peaks Mountain Snowflake (3PMSF)-märkningen visar att däcket är konstruerat för vinterväglag och har testats för dokumenterad prestanda på snö.

Symbolen med tre bergstoppar och en snöflinga visas på däck som är särskilt utformade för svåra vinterförhållanden.

Om däcket dessutom är märkt med M+S, uppfyller det både lagkravet och kraven för verklig vinterprestanda.

* Test av bromsverkan på snö enligt ETRTO-metoden (European Tyre and Rim Technical Organisation).

Varning: Märkningen “Safety Warning” krävs enligt amerikansk lagstiftning (DOT).

ALLVARLIGA SKADOR KAN UPPSTÅ I FÖLJANDE SITUATIONER:

-PÅ GRUND AV DÄCKFEL ORSAKAT AV FÖR LÅGT LUFTTRYCK ELLER ÖVERBELASTNING. KONTROLLERA ALLTID FORDONETS INSTRUKTIONSBOK ELLER DEN SÅ KALLADE DÄCKPLAKETTEN (1).

-VID EXPLOSION SOM ORSAKAS AV FELAKTIG MONTERING AV DÄCK ELLER FÄLG. ÖVERSKRID ALDRIG XX PSI (2) FÖR ATT SÄTTA DÄCKETS VULST PÅ FÄLGEN. ENDAST SÄRSKILT UTBILDAD PERSONAL FÅR MONTERA OCH DEMONTERA DÄCK.

-VID MONTERING AV RADIAL- OCH DIAGONALDÄCK PÅ SAMMA FORDON, ELLER VID MONTERING AV DÄCK MED OLIKA DIMENSIONER PÅ SAMMA AXEL.

(1) Däckplakett: Obligatorisk på fordon som säljs i USA. Den anger användningsvillkor och rekommendade specifikationer för de däck som är monterade på fordonet.

(2) XX PSI (eller YY kPa): Värdet varierar beroende på tillverkare.