Avkodning
Exempel på dimensioner: 225/55 R 17 97 W

225: Anger däckets bredd i millimeter. I detta exempel är däcket 225 mm brett.
55: Anger däckets serie – alltså förhållandet mellan däckets sidoprofil (höjd) och dess bredd.
I detta exempel motsvarar sidans höjd 55 % av däckets bredd. Ju lägre detta tal är, desto lägre är däckets sidoprofil.
Notera: En lägre sidoprofil ger bättre väggrepp i kurvor men också en något hårdare och mindre bekväm körning.
R: Anger däckets interna konstruktion. Bokstaven R står för radiell konstruktion.
Nästan alla moderna däck är av denna typ. Det innebär att däckets textilkord (i stommen) löper radiellt från den ena vulsten (även kallad ”häl”) till den andra.
17: Anger däckets inre diameter, det vill säga hjulets fälgdiameter. Denna mäts i tum – i detta exempel 17 tum.
97: Anger däckets belastningsindex, vilket motsvarar den maximala vikt däcket kan bära vid korrekt lufttryck. Siffran är inte vikten i sig, utan en kod som hänvisar till en tabell över belastningsvärden.
För index 97 är den maximala tillåtna belastningen 730 kg per däck.
W: Anger däckets hastighetsindex, det vill säga den högsta hastighet vid vilken däcket är godkänt att bära sin maximala last på ett säkert sätt.
Hastighetsindex sträcker sig från A (lägst) till Y (högst), med ett undantag – H ligger mellan U och V.
Precis som med belastningsindex motsvarar varje bokstav en viss hastighet i km/h.
C: 60 km/h
D: 65 km/h
E: 70 km/h
F: 80 km/h
G: 90 km/h
J: 100 km/h
K: 110 km/h
L: 120 km/h
M: 130 km/h
N: 140 km/h
P: 150 km/h
Q: 160 km/h
R: 170 km/h
S: 180 km/h
T: 190 km/h
U: 200 km/h
H: 210 km/h
V: 240 km/h
W: 270 km/h
Y: 300 km/h
ZR(Y): > 300 km/h
ZR: > 240 km/h
Observera: Däckets hastighetskod anger dess prestandakapacitet, men det innebär inte att du får överskrida gällande hastighetsbegränsningar.
Korrespondenstabell: Belastningsindex vs Belastning i kg/däck
Belastningsindex | Belastning per däck i kg | Belastningsindex | Belastning per däck i kg | Belastningsindex | Belastning per däck i kg |
70 | 335 | 87 | 545 | 104 | 900 |
71 | 345 | 88 | 560 | 105 | 925 |
72 | 355 | 89 | 580 | 106 | 950 |
73 | 365 | 90 | 600 | 107 | 975 |
74 | 375 | 91 | 615 | 108 | 1000 |
75 | 387 | 92 | 630 | 109 | 1030 |
76 | 400 | 93 | 650 | 110 | 1060 |
77 | 412 | 94 | 670 | 111 | 1090 |
78 | 425 | 95 | 690 | 112 | 1120 |
79 | 437 | 96 | 710 | 113 | 1150 |
80 | 450 | 97 | 730 | 114 | 1180 |
81 | 462 | 98 | 750 | 115 | 1215 |
82 | 475 | 99 | 775 | 116 | 1250 |
83 | 487 | 100 | 800 | 117 | 1285 |
84 | 500 | 101 | 825 | 118 | 1320 |
85 | 515 | 102 | 850 | 119 | 1360 |
86 | 530 | 103 | 875 | 120 | 1400 |
Andra märkningar
UTQG-kod
UTQG (Uniform Tire Quality Grading) är en nordamerikansk standard som krävs av USA:s transportdepartement (FMVSS: Federal Motor Vehicle Safety Standards) för personbildäck.
Däck med dubbar (t.ex. 4x4-däck, terrängdäck), vinterdäck, reservhjul samt däck med en dimension under 12 tum omfattas inte.
Denna märkning måste finnas på däcksidorna för däck som säljs i USA.
Eftersom nästan alla tillverkare verkar på den amerikanska marknaden återfinns UTQG-märkningen även på de flesta däck som säljs i Europa.
Information om tillverkning
Dessa koder visar när och var däcket tillverkades. I följande exempel:
DOT – Department of Transportation (USA)
BP – Fabrikskod som anger var däcket producerades
M2 – Dimensionskod
P711 – Valfri intern kod
4008 – Produktionsvecka och år. I detta fall vecka 40, år 2008.
Vintermärkningar
M+S
3PMSF
3 Peaks Mountain Snowflake (3PMSF)-märkningen visar att däcket är konstruerat för vinterväglag och har testats för dokumenterad prestanda på snö.
Symbolen med tre bergstoppar och en snöflinga visas på däck som är särskilt utformade för svåra vinterförhållanden.
Om däcket dessutom är märkt med M+S, uppfyller det både lagkravet och kraven för verklig vinterprestanda.
* Test av bromsverkan på snö enligt ETRTO-metoden (European Tyre and Rim Technical Organisation).
Varning: Märkningen “Safety Warning” krävs enligt amerikansk lagstiftning (DOT).
ALLVARLIGA SKADOR KAN UPPSTÅ I FÖLJANDE SITUATIONER:
-PÅ GRUND AV DÄCKFEL ORSAKAT AV FÖR LÅGT LUFTTRYCK ELLER ÖVERBELASTNING. KONTROLLERA ALLTID FORDONETS INSTRUKTIONSBOK ELLER DEN SÅ KALLADE DÄCKPLAKETTEN (1).
-VID EXPLOSION SOM ORSAKAS AV FELAKTIG MONTERING AV DÄCK ELLER FÄLG. ÖVERSKRID ALDRIG XX PSI (2) FÖR ATT SÄTTA DÄCKETS VULST PÅ FÄLGEN. ENDAST SÄRSKILT UTBILDAD PERSONAL FÅR MONTERA OCH DEMONTERA DÄCK.
-VID MONTERING AV RADIAL- OCH DIAGONALDÄCK PÅ SAMMA FORDON, ELLER VID MONTERING AV DÄCK MED OLIKA DIMENSIONER PÅ SAMMA AXEL.
(1) Däckplakett: Obligatorisk på fordon som säljs i USA. Den anger användningsvillkor och rekommendade specifikationer för de däck som är monterade på fordonet.
(2) XX PSI (eller YY kPa): Värdet varierar beroende på tillverkare.


