Hitta rätt lufttryck för terrängdäck

Du behöver inte ha en doktorsexamen i fysik för att förstå att rätt lufttryck förbättrar ditt fordons prestanda. Det förlänger dessutom däckens livslängd och hjälper dig att hantera olika typer av underlag. Eftersom det optimala däcktrycket varierar beroende på yta, terräng och vägförhållanden, bör du alltid ha med dig en pålitlig tryckmätare och en luftkompressor.

Däcktryck för vägkörning

Däcktrycket påverkar greppet, motorprestandan och slitbanans livslängd när du kör på asfalt.

För att fastställa rätt däcktryck för vägkörning med originaldäck, följ alltid fordonstillverkarens rekommendationer för både fram- och bakdäcken.

Du hittar dessa uppgifter i fordonets användarmanual eller på etiketten på förardörrens stolpe.

Om du har bytt till däck med annan dimension gäller andra förutsättningar. Kontrollera då det rekommenderade trycket för just den däcktypen för att säkerställa att lufttrycket är anpassat till ditt fordon och dina körförhållanden.

Förbered dig på punktering

Kontrollera dina däck regelbundet för att upptäcka eventuella skär, bulor eller andra skador.

Var förutseende och ha alltid följande utrustning med dig:

  • Ett reservhjul i full storlek

  • En kil (ca 10 x 15 cm) för att öka räckvidden för domkraften

  • Ett punkteringskit (för tillfällig däckreparation)

  • En luftkompressor och en tryckmätare

När du är tillbaka på asfaltväg, låt en professionell däckverkstad inspektera däcket och avgöra om det kan repareras eller måste bytas ut.

Byt alltid ut däcket om:

  • Sidoväggen har punkterats

  • Däcket har skärskador eller sprickor

Däcktryck för terrängkörning

Att sänka däcktrycket – alltså att släppa ut en del av luften – kan göra din terrängkörning både mer bekväm och effektiv.

När trycket sänks ökar däckets kontaktyta mot marken, vilket ger bättre grepp på steniga, mjuka eller lösa underlag.

Hur mycket luft du bör släppa ut beror till stor del på dina körförhållanden och personliga preferenser.

Det är därför klokt att rådgöra med en erfaren förare innan du justerar däcktrycket för första gången.

Kom ihåg: fysikens grundprinciper gäller även här

Gaser expanderar när de blir varma och drar ihop sig när de blir kalla.

  • Kontrollera därför däcktrycket på morgonen, innan temperaturen stiger.

  • Direkt solljus kan öka trycket avsevärt.

  • Om ett däck har korrekt tryck när det är varmt, kommer det sannolikt att vara undertryckt när det svalnar.

Varning

Om du minskar trycket för mycket kan däcket lossna från fälgen, vilket kan skada både däck och fälg.

För att undvika detta kan du överväga att investera i beadlock-fälgar, som låser fast däckets vulst mot fälgen och förhindrar att däcket hoppar av vid lågt tryck.

SLÄPPA UT LUFT UR DÄCK ÖKAR KONTAKTYTAN

PROFFSTIPS

Släpp aldrig ut luft ur ett däck om du inte har rätt utrustning för att fylla på igen.

Ha alltid med dig en portabel luftkompressor eller en CO₂-flaska så att du kan återställa däcktrycket när du återvänder till asfaltväg.