LUFTTRYCK FÖR BILAR

Ett däck förlorar lite lufttryck av naturliga orsaker – normalt omkring 0,07 bar per månad. Tryckförlusten kan öka på grund av andra luftläckor som orsakas av:

  • Punktering

  • Ventilen – bör bytas varje gång ett däck byts.

  • Ventilkåpan – viktig för att säkerställa lufttät förslutning.

  • Hjulet – bör rengöras noggrant varje gång ett däck monteras.

  • Följ fordonstillverkarens eller däcktillverkarens rekommendationer, särskilt vad gäller användning (belastning, hastighet osv.).

  • Kontrollera däcktrycket när däcken är kalla (det vill säga när de inte har använts under de senaste två timmarna eller har körts mindre än tre kilometer i låg hastighet). 

  • Om däcken är varma vid kontrollen, lägg till 0,3 bar till det tryck som rekommenderas av fordonstillverkaren och kontrollera trycket igen när däcken har svalnat.

  • Töm aldrig ett varmt däck på luft.

  • Även om däcken är fyllda med kväve måste trycket och däckens allmänna skick fortfarande kontrolleras regelbundet.

Ett korrekt luftfyllt däck ökar säkerheten, minskar bränsleförbrukningen och är bättre för miljön.

Hur kontrollerar jag mitt däcktryck?

  1. Sätt tryckmätaren mot ventilen på däcket.

  2. Mätaren visar det aktuella lufttrycket i bar.

  3. Ett väsande ljud är normalt och beror på att lite luft sipprar ut när du mäter – det påverkar inte trycket nämnvärt, så länge du inte håller mätaren mot ventilen för länge.

  4. Jämför det uppmätta trycket med det rekommenderade värdet.

  5. Om trycket är för högt, släpp ut luft tills det matchar den rekommenderade nivån. Om det är för lågt, fyll på luft tills trycket är korrekt.

Var hittar jag det rekommenderade däcktrycket för mina däck?

  • I fordonets instruktionsbok.

  • På en dekal som vanligtvis sitter på förardörrens karm eller på insidan av tanklocket.

  • Använd inte uppgiften som står på däckets sidovägg – den visar inte det tryck som ditt däck ska ha, utan det maximala tryck däcket är konstruerat för att tåla.

Om tryckmätare

  • Var försiktig när du använder en tryckmätare på en bensinstation, eftersom dessa ofta kan vara opålitliga.

  • Köp gärna en tryckmätare av god kvalitet och låt en däckexpert kontrollera att den visar rätt tryck.

Det är viktigt att det blir rätt

  • Däck med för lågt eller för högt lufttryck kan slitas snabbare än förväntat, ge sämre grepp och öka bränsleförbrukningen. Det tar bara några minuter i månaden att säkerställa både din säkerhet och däckens livslängd.

  • Genom att hålla rätt lufttryck i däcken minskar du driftskostnaderna. Däck med för lågt tryck tenderar att överhettas, dra mer bränsle och slitas ut snabbare. På samma sätt kan för högt tryck förkorta däckens livslängd, försämra greppet och orsaka problem med styrningen.

 SLITAGE
Ett däck med 20 % för lågt lufttryck får ungefär 20 % kortare livslängd. Det motsvarar en förlust på cirka 8 000 km av en möjlig körsträcka på 40 000 km.

• BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH KOLDIOXIDUTSLÄPP
För lågt däcktryck ökar både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.