Exempel på däckets dimension: 225/55 R 17 97 W

W: Anger däckets hastighetsindex, vilket visar den högsta hastighet däcket får utsättas för på ett säkert sätt. Hastighetsindex sträcker sig från A (lägst) till Y (högst), med ett undantag – H ligger mellan U och V. Precis som med belastningsindex kan varje bokstav översättas till en motsvarande hastighet i km/h.
Q :160 km/h
R: 170km/h
S : 180 km/h
T : 190 km/h
H : 210 km/h
VR : > 210 km/h
V : 240 km/h
ZR : > 240 km/h
W : 270 km/h
Y : 300 km/h
Tänk på: Hastighetsindex anger den högsta hastighet däcket får utsättas för. Du får aldrig överskrida den tillåtna hastighetsgränsen.
Kod UTQG
UTQG står för Uniform Tire Quality Grading, ett kvalitetssystem som tagits fram av den amerikanska transportmyndigheten (FMVSS – Federal Motor Vehicle Safety Standards) inom U.S. Department of Transportation (DOT) för personbilsdäck.
Dubbdäck (inklusive 4x4- och offroaddäck), vinterdäck, reservhjul samt däck med en fälgdiameter under 12 tum omfattas inte av systemet.
Denna märkning måste finnas på däcksidan för däck som säljs i USA. Eftersom nästan alla däckstillverkare verkar på den amerikanska marknaden, återfinns märkningen även på de flesta däck som säljs i Europa.
Andra märkningar
Reinf (Reinforced): däck med högre lastkapacitet än normalt för sin dimension.
Extra Load (XL): nyare märkning med samma betydelse som Reinf.
XSE: står för X = radialteknik, S = säkerhet och E = ekonomi.
Specifika märkningar från tillverkaren:
N0 - N1 N2 - N3 K1 - K2
C1 H MO
AO MO1 RO1
A
Vintermarkeringar
Det finns två vintermärkningar på däckens sidoväggar:
M+S
Denna märkning visar att däcket, enligt EU:s bestämmelser, klassas som ett ”vinterdäck”. Däremot är dess prestanda på vinterväglag inte testad.
3PMSF (Three Peaks Mountain Snowflake)
Däck med denna märkning är särskilt utformade för vinterförhållanden och har genomgått godkända tester enligt fastställda standarder.*
Däck som har 3PMSF-symbolen – tre alptoppar med en snöflinga – tillsammans med M+S-märkning är avsedda för krävande vinterväglag och bör betraktas som riktiga vinterdäck.*
* Bromstest i vinterväglag enligt ETRTO-metoden (European Tyre and Rim Technical Organisation).
