Off-road körningstips: ALLT DU BEHÖVER VETA OM FYRHJULSDRIVNA SYSTEM

 

FYRHJULSDRIFTSSYSTEM

Om du är en entusiast av terrängkörning är frågan inte om du kommer att behöva fyrhjulsdrift (4WD), utan när du kommer att använda den. Att växla till fyrhjulsdrift fördelar vridmomentet och kraften mellan de fyra hjulen, vilket minskar risken att fastna med ditt fordon. Alla fyrhjulsdrivna system fungerar inte på samma sätt – därför är det viktigt att du känner till hur just din konfiguration fungerar innan du beger dig ut i terrängen.

ENGAGERBAR FYRHJULSDRIFT

Det engagerbara 4WD-systemet – även kallat 4WD on demand – gör det möjligt att aktivera fyrhjulsdriften vid behov. När 4WD-läget inte är aktiverat beter sig bilen som ett tvåhjulsdrivet fordon (2WD), där hela vridmomentet skickas till bakhjulen. Körning i tvåhjulsdrift minskar bränsleförbrukningen avsevärt vid landsvägs- och motorvägskörning.

Fordon med engagerbar 4WD bör endast köras på väg i 2WD-läge för att undvika överbelastning eller vridning i transmissionen. När systemet är i 4WD-läge kan fram- och bakaxlarna inte rotera med olika hastigheter, eftersom överföringslådan saknar mittdifferential.

Ett fordon med engagerbar 4WD kan därför köras i:

  • 2WD-läge (bakhjulsdrift),

  • 4WD High (fyrhjulsdrift med hög växel), och

  • 4WD Low (fyrhjulsdrift med låg växel, för maximal dragkraft i svår terräng).

PERMANENT FYRHJULSDRIFT

Permanent 4WD är ett system som driver alla fyra hjulen kontinuerligt. En differential i överföringslådan gör att fordonet kan köras i 4WD hela tiden, oavsett underlag. Differentialen förhindrar belastning på transmissionen genom att låta fram- och bakaxlarna rotera med olika hastigheter – till exempel när det inre hjulet saktar ner och det yttre accelererar i en kurva.

Många permanenta 4x4-fordon är utrustade med en central differentialspärr, som kan styras elektroniskt av bilens dragregelsystem eller aktiveras manuellt av föraren. Ett fordon med permanent 4WD kan, precis som ett med engagerbar fyrhjulsdrift, köra med 4WD High och 4WD Low beroende på körförhållandena.

AKTIVERA FYRHJULSDRIFT

Övergången till 4WD-läge sker via överföringslådan, som fördelar kraften från transmissionen till fram- och bakaxlarna. I äldre fordon krävs det ibland att man stannar helt, placerar växelspaken i neutral- eller parkeringsläge och sedan manuellt växlar till 4WD med hjälp av en separat spak.

I moderna fordon kan 4WD-läget oftast aktiveras med ett knapptryck.

Det finns flera typer av 4WD-system, och var och en fungerar på lite olika sätt. Läs alltid din användarhandbok för att säkerställa att du vet exakt hur du ska använda just ditt fyrhjulsdrivna system på rätt sätt.

FYRHJULSDRIFT (AWD)

Precis som bilar utrustade med permanent fyrhjulsdrift (4WD), använder AWD-fordon en central differential för att fördela kraften mellan de fyra hjulen. De flesta AWD-fordon har dock ingen överföringslåda som kan låsa kraftfördelningen lika mellan fram- och bakaxlarna.

Därför fungerar de vanligtvis som framhjulsdrivna fordon, och överför endast vridmoment till bakhjulen när det behövs. Automatiska sensorer känner av när hjulen tappar grepp och omfördelar kraften till de hjul som har bäst fäste.

AWD-system används främst på väg, men klarar lätt terräng.

De har dock inte samma kapacitet som ett fordon med ett äkta 4WD-system utrustat med lågväxel.

ANTISPINN (DRAGKONTROLL)

Många moderna fordon är utrustade med antispinnsystem – även kallat dragkontroll. Systemet hjälper fordonet att behålla greppet genom att styra bromsarna och minska hjulspinn vid behov. Det fungerar genom att fordonets dator automatiskt bromsar ett eller flera hjul för att förhindra att de spinner och därmed tappar drivkraft.

Antispinn kan aktiveras via en enkel på/av-knapp, eller ha flera inställningsnivåer beroende på körförhållandena. Läs din användarhandbok för att förstå hur systemet fungerar i just ditt fordon och hur det kan användas optimalt vid terrängkörning.

2WD HÖGA VÄXLAR (2H)
Används vid normal körning på väg eller motorväg. Vridmomentet överförs endast till fram- eller bakhjulen, vilket ger lägre bränsleförbrukning och mindre slitage på transmissionen.

4WD HÖGA VÄXLAR (4H)
Används vid körning på lätt terräng, snötäckta vägar eller leriga spår, där extra grepp behövs. Ger bättre stabilitet och dragkraft utan att begränsa hastigheten för mycket. Detta läge är idealiskt när du behöver konstant hastighet och kontroll på varierande underlag.

4WD LÅGA VÄXLAR (4L)
Ger maximalt vridmoment vid låg hastighet, vilket är avgörande i svår terräng, vid branta stigningar, djup lera, steniga passager eller bogsering. Detta läge ökar motorns kraft men inte hastigheten – perfekt när kraft och precision är viktigare än fart.