AVANCERADE DÄCK-ORD

HÖGPRESTERANDE ÅRET RUNT-DÄCK
Däck som levererar god dragkraft på snö och is utan att kompromissa med väggrepp och köregenskaper på torrt underlag.

ÅRET RUNT-DÄCK
Däck som erbjuder välbalanserad prestanda i regn och snö, med slitstarkt däckmönster och en komfortabel, tyst körupplevelse.

DRAGKRAFT ÅRET RUNT
Anger däckets förmåga att ge tillförlitlig dragkraft och balanserad prestanda under både våta, torra och vintriga vägförhållanden.

APS
En avancerad kiseldioxidbaserad vintergummiblandning som bidrar till att behålla flexibiliteten där slitbanan har kontakt med vägen.

ARAMID
Ett syntetiskt textilmaterial som är starkare än stål och används i vissa däck för att öka styrka och hållbarhet.

FÖRSTÄRKNINGSVÄV
En viktig däckkomponent som utgör kontaktpunkten mellan däcket och hjulet. Den är konstruerad för att motstå de krafter som uppstår vid montering, samt de dynamiska krafter som påverkar däcket under körning och bromsning.

VULSTFYLLMEDEL
Har till uppgift att överföra driv- och bromskraft från fälgen till kontaktytan mot vägen.

VULSTSPÄNNINGSSTRUKTUR
Två sidoväggsskikt som lindas runt varje vulsttråd i motsatta riktningar för att ge lateral stabilitet, men samtidigt tillräcklig flexibilitet för att absorbera ojämnheter i vägen.

BÄLTE
Ett gummibelagt lager av kordväv som ligger mellan stomlagret och slitbanan. Kordväven är oftast tillverkad av stål, men kan även bestå av fiberglas, konstfiber, nylon, polyester eller andra textilmaterial.

KORSSKIKT
En däckkonstruktion med korslagda lager av kordväv som löper diagonalt över däckets mittlinje.

BULTCIRKEL
Diametern på en tänkt cirkel som går genom mitten av varje hjulbults- eller mutterhål, mätt mellan två hål som ligger mittemot varandra. Måttet används för att välja rätt hjul vid montering eller byte.

BROMSNINGSMOMENT
En teknik som används av dragracingförare och testförare för att förbättra accelerationen från stillastående. Föraren trycker ner broms- och gaspedalen samtidigt för att öka motorns varvtal innan bromsen släpps.

BREAKAWAY
Ett begrepp som beskriver förlust av grepp när fordonet går in i en kurva eller accelererar från stillastående. Däcken tappar fästet och börjar slira mot vägytan.

BUTYLGUMMI
Ett syntetiskt gummimaterial som används i moderna däck. Det är praktiskt taget helt ogenomträngligt för vatten och luft och används ofta i däckens innerskikt för att behålla lufttrycket.

CAMBER
Hjulets lutning inåt eller utåt i förhållande till en vertikal linje, mätt i grader. Cambervinkeln justeras för att säkerställa att däckets kontaktyta ligger plant mot vägen vid kurvtagning.

CAMBERTRYCK
Den sido- eller lateralkraft som uppstår när ett däck rullar med cambervinkel. Denna kraft kan antingen förstärka eller motverka den sidkraft som däcket genererar vid körning.

KIMRÖK
Ett förstärkande fyllmedel som, när det blandas i däckets gummiblandning, ökar slitstyrkan och förbättrar däckets livslängd.

STOMME
Däckets bärande struktur, bestående av kordväv som är fäst vid vulsten och löper radiellt över däcket till den motsatta vulsten. Stommen utgör däckets skelett och ger det form och styrka. (Obs: ska inte förväxlas med innerslang.)

STOMSKIKT
Består av tunna textiltrådar inbäddade i gummi. Dessa trådar har stor betydelse för däckets hållfasthet och stabilitet.

LASTKAPACITET
Den maximala vikt ett däck är konstruerat för att bära vid ett visst lufttryck. För varje däckdimension finns en tabell som visar vilket lufttryck som motsvarar fordonets belastning på hjulaxlarna.

CASTER
Vinkeln mellan en vertikal linje genom hjulets mittpunkt och den axel runt vilken hjulet styrs. Castervinkeln bidrar till att förbättra fordonets riktningsstabilitet och återgång av styrningen efter en sväng.

CENTRUMLINJE
En tänkt linje som löper längs fordonets mitt. Hjulinställningen utgår från denna linje för att säkerställa korrekt geometri.

CENTRIFUGALKRAFT
Den sidokrafter som uppstår när ett föremål rör sig i en kurva, och som tenderar att driva det utåt. När en bil kör genom en kurva utsätts den för centrifugalkraft, som däcken motverkar genom att utveckla en motsatt, nedåtriktad kraft mot vägen. Kallas även lateralkraft och mäts i g.

TEXTILKORD
Textiltrådar som bildar däckets stomlager eller bälteslager. Textilkorden kan tillverkas av polyester, rayon, nylon, fiberglas eller stål, beroende på däckets konstruktion och användningsområde.

KURVTAGNINGSKRAFT
Den kraft som bilens hjul utsätts för vid kurvtagning – däckets förmåga att behålla greppet och motstå sidokrafter så att bilen följer den bana föraren avser.

BÄLTEN
Ger ett stabilt underlag för slitbanan, vilket bidrar till god bränsleeffektivitet. Bälteslagren ger även centrifugalt och lateralt stöd till däcket, men är samtidigt tillräckligt flexibla för att ge en komfortabel körupplevelse.

TJÄNSTEVIKT
Vikten av ett körklart fordon med kylarvätska, spolarvätska, motorolja och full bränsletank, samt all standardutrustning monterad. I vikten ingår även 75 kg som representerar förarens vikt.

RIKTNINGSSTABILITET
Fordonets förmåga att färdas rakt fram och i hög hastighet utan att påverkas av ojämnheter i vägen, sidvindar, aerodynamiska krafter eller andra yttre störningar.

SPÅRKÄNSLIGHET
Spårvidd är avståndet mellan de yttersta kanterna av slitbanan på däcken på samma axel. Spårkänslighet beskriver ett tillstånd där bilen inte går helt rakt – det vill säga att bakhjulen inte följer exakt samma spår som framhjulen vid rak körning. Fenomenet påverkar fordonets riktningsstabilitet.

DRIFT
Drift avser bilens tendens att avvika från en rak linje utan att föraren rör ratten – bilen ”vandrar” alltså av sig själv.

EXCENTRISK MONTERING
Montering av ett hjul på ett sådant sätt att rotationscentrum för hjulet inte ligger i linje med rotationscentrum för bilens nav.

ARMERINGSFIBRER PÅ NOLL
Enskilda, spirallindade nylon- eller aramid/nylonförstärkta armeringsfibrer placeras exakt i specifika delar – eller över hela slitbaneområdet – ovanpå stålbältena, som är lindade i noll graders vinkel. Detta hjälper inte bara till att bibehålla däckets form, utan förbättrar även körkomforten och styrprecisionen.

FRAMÅT-BAKÅT VIKTÖVERFÖRING
Förflyttning av fordonets vikt mellan fram- och bakaxeln som orsakas av acceleration eller inbromsning. Vid acceleration överförs vikt från framaxeln till bakaxeln, medan bromsning förflyttar vikten från bakaxeln till framaxeln.

FYRHJULSDRIFT
En köregenskap hos ett fordon där både framhjul och bakhjul driver samtidigt på ett kontrollerat sätt. Föraren använder både gaspedal och ratt för att styra fordonet i önskad riktning.

FRI RADIUS
Radien på ett däck eller hjul i obelastat tillstånd – det vill säga när det inte påverkas av fordonets vikt.

BRUTTOAXELVIKT (GAWR)
Den maximala tillåtna vikten som får belasta däcken på en enskild axel.

TOTALVIKT (GVW)
Fordonets vikt inklusive alla vätskor, passagerare och last.

TOTALVIKTSBEDÖMNING (GVWR)
Den högsta tillåtna totalvikten för fordonet inklusive dess innehåll. Värdet fastställs av fordonstillverkaren och anges vanligtvis på etiketten i förardörrens karm.

INBUKTNING
En normal och ofarlig deformation i däckets sidovägg som uppstår där överlappande vävlager möts. Detta fenomen förekommer inte på slitbanan eftersom den är förstärkt med stålkord.

INNERSTOMME
Det innersta lagret i ett slanglöst däck, tillverkat av butylgummi som är praktiskt taget ogenomträngligt för luft och vatten. Med tiden kan en liten mängd luft ändå sippra ut. Kontrollera därför lufttrycket i dina däck minst en gång i månaden för att säkerställa säker och tillförlitlig körning.

LATERAL VIKTÖVERFÖRING
När ett fordon kör genom en kurva överförs vikt från hjulen på insidan av kurvan till hjulen på utsidan. Detta sker på grund av den centrifugalkraft (eller lateralkraft) som påverkar fordonet under kurvtagning.

BELASTNINGSRADIE
Avståndet i tum mellan hjulaxelns centrumlinje och marken när däcket har korrekt lufttryck i förhållande till den aktuella belastningen.

BELASTNING SEKTIONSHÖJD
Höjden på den del av däckssektionen som är i kontakt med vägytan.

BELASTNINGSINDEX
Anger däckets maximala lastkapacitet vid ett specificerat lufttryck.

KLACKCENTRERAD
Hjul är tillverkade för att centreras antingen mot navet eller mot klackarna. Ett klackcentrerat hjul innebär att klackhålen på hjulet passar exakt mot klackarna på fordonet, vilket säkerställer korrekt centrering.

LUXURY PERFORMANCE TOURINGDÄCK
Denna typ av däck, som främst utvecklas för lyxsedaner, erbjuder utmärkta köregenskaper, hög komfort och en jämn, tyst körning.

OXIDERING
Rostbildning i däckets stålbälten som uppstår när fukt tränger in genom en skada. Detta kan med tiden göra däcket obrukbart, även om slitbanan ännu inte är utsliten.

RULLOMKRETS
Den sträcka däcket rullar under ett helt varv – alltså dess omkrets. Rullomkretsen kan variera beroende på lufttryck och belastning, och kan beräknas enligt följande formel: 63 360 ÷ antal varv per mile = rullomkrets i tum

GUMMIBLANDNING
En kombination av olika råmaterial som blandas enligt noggrant utvecklade processer. Gummiblandningen anpassas specifikt för att uppnå den prestanda som krävs för respektive däcktyp.

STÅLBÄLTE
Ett lager av ståltrådar inbäddade i gummi som bildar ett bälte placerat mellan slitbanan och stommen. Stålbältet hjälper däcket att behålla sin form vid rotation och bidrar till att minska risken för punktering.

STYRRESPONS
Fordonets reaktion på förarens styrmanövrer, samt den återkoppling som föraren får via ratten.

SYNTETGUMMI
Ett konstgjort gummimaterial, till skillnad från naturligt gummi. De flesta personbils- och transportbilsdäck innehåller en relativt liten andel naturgummi i förhållande till syntetgummi.

TOE
Skillnaden i avstånd mellan fram- och bakkanten på ett par däck monterade på samma axel.

TOE-IN
När framkanterna på två däck på samma axel är närmare varandra än bakkanten.

TOE-OUT
När framkanterna på två däck på samma axel är längre ifrån varandra än bakkanten.

TOE-OUT SVÄNGNING
Kallas även Ackermannvinkel. Vid kurvtagning följer hjulet på kurvans insida en snävare radie än hjulet på utsidan, eftersom framhjulen vrids i olika vinklar för att kompensera för den olika svängradien.

VRIDMOMENT
Ett mått på en motors vridningskraft, vanligtvis angivet i Newtonmeter (Nm).

TORSIONSSTAV
En lång, rak stång som är fäst i chassit i ena änden och i en del av hjulupphängningen i den andra. Den fungerar som en spiralformad fjäder i outvecklat tillstånd och absorberar energi genom att vrida sig.

UNDRE SLITBANA
Materialet mellan slitbanans bottenskikt och det översta lagret av stålbälten. Det fungerar som en stötdämpande kudde som bidrar till ökad körkomfort.

VARIABEL KONTAKTYTA
Ett system som maximerar däckets kontaktyta vid kurvtagning genom en kombination av asymmetriskt däckmönster och underliggande bälteskonstruktion.

HJULBAS
Avståndet mellan centrum på framhjulet och centrum på bakhjulet på samma sida av fordonet.