LÄR KÄNNA DITT 4X4 UTAN OCH INNAN
I 4x4-världen (4WD) är kunskap makt – och att läsa din användarhandbok är ett utmärkt sätt att bygga upp den kunskapen.
FRAM MED GRADSKIVORNA! PLANERA DIN FÄRD VÄL!
Dina gamla geometrilektioner från gymnasiet kommer faktiskt till nytta!
Innan du ger dig ut på äventyr bör du bekanta dig med några grundläggande vinklar som hjälper dig att identifiera hinder och svår terräng som ditt fordon inte klarar att passera.
EXPERTTIPS
För att korrekt bedöma vinklarna på din 4x4 – ställ fordonet framför ett hinder, kliv ur och betrakta det noggrant.
Jämför det du ser nu med perspektivet från förarsätet. Med erfarenhet kommer du att kunna visualisera vad ditt fordon verkligen klarar, enbart utifrån vad du ser bakom ratten.
ANGREPPVINKEL
Den största vinkeln under vilken en 4x4 kan påbörja en stigning utan att fordonets front tar i marken.
BROVINKEL (VENTRALVINKEL)
Den största vinkeln som gör det möjligt för ett fordon att passera över en ås eller ett hinder utan att underredet tar i marken.
Vinkeln bestäms genom att dra två linjer från fordonets lägsta punkt i chassit till kontaktpunkterna där fram- och bakhjulen vidrör marken.
AVGÅNGSVINKEL
Den största vinkeln under vilken en 4x4 kan köra nerför en lutning utan att bakdelen av fordonet tar i marken.
MARKFRIGÅNG
Det är avståndet mellan fordonets lägsta punkt och marken eller det hinder som ska passeras.
Ju större markfrigång, desto bättre förmåga har fordonet att ta sig över ojämn terräng utan att skada underredet.
VADDJUP
Det är det maximala djup av vatten som en 4x4 kan passera i en viss hastighet utan att vatten tränger in i motorn eller andra viktiga komponenter.
Alla tillverkare anger inte detta värde i användarhandboken.
Vid osäkerhet är hjulnavets höjd en bra riktlinje för ett säkert vaddjup.
VÄLTNINGSVINKEL
Det är den maximala vinkel vid vilken en 4x4 kan köras på en lutning utan att välta.
Denna vinkel varierar beroende på fordonets konstruktion, men kan påverkas kraftigt av modifieringar såsom höjningssats, större däck eller ett tungt lastat takräcke — alla dessa höjer fordonets tyngdpunkt och ökar risken för att välta.
Situationen blir kritisk när övre delen av det uppåtvända däcket befinner sig i nivå med nedre delen av det nedåtvända däcket — då är fordonet nära sin fysiska vältningsgräns.