4x4 körningstips: lär känna ditt fordon bättre

Det finns inga två identiska fordon – vare sig de kommer direkt från fabriken eller från din verkstad. På samma sätt är ingen förares erfarenhet eller skicklighet exakt densamma som någon annans. Ett av de bästa sätten att förbereda dig för de utmaningar du kommer att möta under terrängkörning är därför att lära känna ditt fordon utan och innan.

LÄR KÄNNA DITT 4X4 UTAN OCH INNAN

För att komma igång finns det inget bättre än att gå en offroad-körkurs nära dig. Där får du lära dig hur en 4x4 fungerar i detalj och ta del av expertråd som hjälper dig att optimera körningen av ditt fordon utanför belagda vägar.

I 4x4-världen (4WD) är kunskap makt – och att läsa din användarhandbok är ett utmärkt sätt att bygga upp den kunskapen.

FRAM MED GRADSKIVORNA! PLANERA DIN FÄRD VÄL!

Dina gamla geometrilektioner från gymnasiet kommer faktiskt till nytta!

Innan du ger dig ut på äventyr bör du bekanta dig med några grundläggande vinklar som hjälper dig att identifiera hinder och svår terräng som ditt fordon inte klarar att passera.

EXPERTTIPS

För att korrekt bedöma vinklarna på din 4x4 – ställ fordonet framför ett hinder, kliv ur och betrakta det noggrant.

Jämför det du ser nu med perspektivet från förarsätet. Med erfarenhet kommer du att kunna visualisera vad ditt fordon verkligen klarar, enbart utifrån vad du ser bakom ratten.

ANGREPPVINKEL

Den största vinkeln under vilken en 4x4 kan påbörja en stigning utan att fordonets front tar i marken.

BROVINKEL (VENTRALVINKEL)

Den största vinkeln som gör det möjligt för ett fordon att passera över en ås eller ett hinder utan att underredet tar i marken.

Vinkeln bestäms genom att dra två linjer från fordonets lägsta punkt i chassit till kontaktpunkterna där fram- och bakhjulen vidrör marken.

AVGÅNGSVINKEL

Den största vinkeln under vilken en 4x4 kan köra nerför en lutning utan att bakdelen av fordonet tar i marken.

MARKFRIGÅNG

Det är avståndet mellan fordonets lägsta punkt och marken eller det hinder som ska passeras.

Ju större markfrigång, desto bättre förmåga har fordonet att ta sig över ojämn terräng utan att skada underredet.

VADDJUP

Det är det maximala djup av vatten som en 4x4 kan passera i en viss hastighet utan att vatten tränger in i motorn eller andra viktiga komponenter.

Alla tillverkare anger inte detta värde i användarhandboken.

Vid osäkerhet är hjulnavets höjd en bra riktlinje för ett säkert vaddjup.

VÄLTNINGSVINKEL

Det är den maximala vinkel vid vilken en 4x4 kan köras på en lutning utan att välta.

Denna vinkel varierar beroende på fordonets konstruktion, men kan påverkas kraftigt av modifieringar såsom höjningssats, större däck eller ett tungt lastat takräcke — alla dessa höjer fordonets tyngdpunkt och ökar risken för att välta.

Situationen blir kritisk när övre delen av det uppåtvända däcket befinner sig i nivå med nedre delen av det nedåtvända däcket — då är fordonet nära sin fysiska vältningsgräns.