Körtips för off-road: vad är differentialer?

 

DIFFERENTIALER

Utan differentialer skulle det vara mycket svårt att köra. Differentialens uppgift är att låta hjulen på samma axel rotera med olika hastigheter.

Detta är särskilt viktigt i kurvor, eftersom de yttre hjulen måste snurra snabbare än de inre — de färdas ju en längre sträcka på samma tid.

Utan en differential skulle det inre hjulet lätt tappa greppet, vilket kan leda till sladd. Samtidigt skulle däcken och drivlinan utsättas för onödigt slitage, och risken för att föraren förlorar kontrollen i kurvor skulle öka avsevärt.

  • TVÅHJULSDRIFT (2WD)
    På ytor med högt väggrepp, som till exempel motorväg eller stadsväg, skickas kraften endast till en av fordonets axlar – antingen den främre (framhjulsdrift) eller den bakre (bakhjulsdrift).

    Detta system är enklare, lättare och mer bränsleeffektivt än fyrhjulsdrift, men ger mindre dragkraft på lösa eller hala underlag.

  • FYRHJULSDRIFT MED FRI DIFFERENTIAL
    När ett 4WD-fordon med inkopplingsbar fyrhjulsdrift är i 4WD-läge, fördelar de främre och bakre differentialerna kraften mellan de fyra hjulen.

    Eftersom differentialerna är fria (öppna), kan kraften fördelas ojämnt mellan hjulen – det vill säga mer kraft går till det hjul som slirar. Detta kan minska dragkraften i svår terräng, men ger mjukare körning på fast underlag.

FRIA DIFFERENTIALER

Det som gör att fria differentialer fungerar utmärkt på motorvägen, är också det som orsakar problem i terräng. Fria differentialer överför kraften till det hjul som möter minst motstånd.

Om ett hjul står på fast mark och det andra i lera, kommer all kraft att riktas till hjulet i leran – vilket absolut bör undvikas. Lyckligtvis har tillverkarna utvecklat olika system för att begränsa detta problem, såsom differentialspärrar och elektroniska antispinnsystem.

  • All kraft skickas till hjulen utan grepp

    FYRHJULSDRIFT MED FRI DIFFERENTIAL
    I ett inkopplingsbart 4x4-fordon som kör på underlag med låg friktion tenderar kraften att överföras till de hjul som har minst motstånd – alltså de som snurrar snabbast.

    Detta innebär att hjulen med bäst grepp inte får tillräcklig kraft, vilket kan leda till att fordonet tappar framdrift och börjar glida.

  • Detta hjul får kraft och driver fordonet framåt

    FYRHJULSDRIFT MED FRI DIFFERENTIAL
    Genom att låsa den bakre differentialen fördelas kraften lika mellan de två bakhjulen, oavsett vilket grepp de har.

    Om minst ett av hjulen har tillräckligt fäste kommer fordonet att kunna ta sig ur leran.

  • Kraften fördelas lika mellan alla fyra hjulen

    FYRHJULSDRIFT MED LÅSNING AV FRAM- OCH BAKDIFFERENTIAL
    Ett inkopplingsbart 4x4-fordon som kör i 4WD-läge med låsta differentialer på både fram- och bakaxel fördelar kraften jämnt till alla fyra hjul, oavsett underlag.

    Startsignalen är given – fordonet är redo att ta sig fram över nästan vilket hinder som helst.

LÅSBARA DIFFERENTIALER

För erfarna förare eliminerar låsbara differentialer många av de osäkerheter som uppstår vid körning i svår terräng. När differentialspärren är aktiverad fördelas samma kraft till varje hjul, oavsett hur mycket grepp de har.

Vid körning på underlag med låg friktion säkerställer detta system att alla hjul bidrar till att driva fordonet framåt.

Det finns två huvudtyper av låsbara differentialer:

  • Förarstyrda, där föraren manuellt aktiverar låsningen.

  • Automatiska, som aktiveras när fordonet upptäcker hjulspinn.

Beroende på fordonstyp kan den låsbara differentialen vara placerad enbart på bakaxeln (med fri eller begränsad differential fram), eller på både fram- och bakaxel för maximal framkomlighet i extrem terräng.

Att ha låsbara differentialer på båda axlarna garanterar att varje hjul får lika mycket kraft – oavsett om ett däck hänger i luften, två hjul står i lera eller fordonet befinner sig i en grop.