DIFFERENTIALER
Utan differentialer skulle det vara mycket svårt att köra. Differentialens uppgift är att låta hjulen på samma axel rotera med olika hastigheter.
Detta är särskilt viktigt i kurvor, eftersom de yttre hjulen måste snurra snabbare än de inre — de färdas ju en längre sträcka på samma tid.
Utan en differential skulle det inre hjulet lätt tappa greppet, vilket kan leda till sladd. Samtidigt skulle däcken och drivlinan utsättas för onödigt slitage, och risken för att föraren förlorar kontrollen i kurvor skulle öka avsevärt.
FRIA DIFFERENTIALER
Det som gör att fria differentialer fungerar utmärkt på motorvägen, är också det som orsakar problem i terräng. Fria differentialer överför kraften till det hjul som möter minst motstånd.
Om ett hjul står på fast mark och det andra i lera, kommer all kraft att riktas till hjulet i leran – vilket absolut bör undvikas. Lyckligtvis har tillverkarna utvecklat olika system för att begränsa detta problem, såsom differentialspärrar och elektroniska antispinnsystem.
LÅSBARA DIFFERENTIALER
För erfarna förare eliminerar låsbara differentialer många av de osäkerheter som uppstår vid körning i svår terräng. När differentialspärren är aktiverad fördelas samma kraft till varje hjul, oavsett hur mycket grepp de har.
Vid körning på underlag med låg friktion säkerställer detta system att alla hjul bidrar till att driva fordonet framåt.
Det finns två huvudtyper av låsbara differentialer:
Förarstyrda, där föraren manuellt aktiverar låsningen.
Automatiska, som aktiveras när fordonet upptäcker hjulspinn.
Beroende på fordonstyp kan den låsbara differentialen vara placerad enbart på bakaxeln (med fri eller begränsad differential fram), eller på både fram- och bakaxel för maximal framkomlighet i extrem terräng.
Att ha låsbara differentialer på båda axlarna garanterar att varje hjul får lika mycket kraft – oavsett om ett däck hänger i luften, två hjul står i lera eller fordonet befinner sig i en grop.