DET GRUNDLÄGGANDE OM AUTOMATISK TRANSMISSION
Även om det kan verka självklart är det viktigt att först förstå hur du lägger i växeln. Kontrollera att du vet var växelspaken sitter i ditt fordon.
I äldre bilar kan växelspaken vara placerad på rattstången, medan den i nyare fordon oftast sitter vid mittkonsolen.
Du kanske också märker att det finns två växelspakar på golvet. Den andra spaken är transferlådan, som låter dig växla mellan två- och fyrhjulsdrift.
Automatiska växellådor är i regel lättare att hantera eftersom transmissionen själv gör större delen av arbetet.
Kom ihåg: hastighet är inte målet vid terrängkörning – låt ditt fordon göra det som det är byggt för.
D – Fordonet växlar automatiskt mellan växlarna beroende på körförhållanden.
2 – Fordonet stannar i andra växeln, vilket eliminerar risken för oavsiktliga växlingar.
1 – Begränsar fordonet till första växeln. Detta ger lågt motorvarvtal och maximalt vridmoment, vilket är idealiskt vid körning i svår terräng och mycket låg hastighet.
ANVÄND DIN AUTOMATISKA TRANSMISSION
Motorbromsning har ofta begränsad effekt med automatisk transmission. Använd därför bromsen och gasen efter behov för att anpassa farten efter terrängen.
Växla ned till D1 eller D2 och välj lågväxel (4WD Low) för att låta fordonet passera hinder långsamt, med liten eller ingen acceleration.
Vid uppförsbackar, använd så höga växlar som möjligt.
Vid nedförsbackar, håll dig till de lägsta växlarna.
Overdrive-knappen (O/D) förhindrar att transmissionen växlar till den högsta växeln. Denna funktion är särskilt användbar vid branta lutningar, svår terräng eller bogsering på väg.
FÖRDELAR MED AUTOMATISK TRANSMISSION
Lättare att använda
Jämnare kraftöverföring
Mindre fysisk ansträngning
Enklare vid bogsering
Kopplingen överhettas inte
Mycket väl lämpad för 4x4-körning
NACKDELAR MED AUTOMATISK TRANSMISSION
Tenderar att accelerera vid nedförsbackar
Fordonet kan inte skjutas igång
Kan inte startas med kopplingen
Högre reparationskostnader
Risk för överhettning vid svår terräng
VÄNSTERFOTSBROMSNING
Du läste rätt – när du kör i riktigt krävande terräng behöver du använda vänster fot för att bromsa.
På så sätt kan du finjustera bromsning och acceleration samtidigt och därigenom bättre kontrollera hastigheten när du passerar svåra hinder.
Om ditt terrängfordon inte är utrustat med krypkontroll för automatisk reglering av broms och gas, bör du vara beredd att använda din vänstra fot aktivt.
DET GRUNDLÄGGANDE OM MANUELL TRANSMISSION
Om du aldrig tidigare har använt manuell växellåda är det bäst att inte börja med terrängkörning.
Se till att du har full kontroll på växling och koppling innan du lämnar asfalten. Att kunna hantera tre pedaler och växla smidigt måste sitta i ryggmärgen – först då kan du fokusera helt på terrängen och de snabbt växlande förhållandena.
FÖRDELAR MED MANUELL TRANSMISSION
Bättre kontroll vid nedstigning
Möjligt att starta genom att putta, koppla eller bogsera
Mindre värmeutveckling
Lägre bränsleförbrukning
Lättare och billigare att underhålla
Ger föraren full kontroll över fordonet
NACKDELAR MED MANUELL TRANSMISSION
Kopplingen kan överhettas
Kräver god fot- och handkoordination
Mindre smidig att hantera
Kan vara svårare att använda i mycket svår terräng
Mer komplicerad vid offroadkörning med standardväxelförhållanden
ANVÄND DIN MANUELLA TRANSMISSION
Undvik att använda kopplingen mer än nödvändigt. Om du gör det riskerar du inte bara att förlora momentum, utan även att överhetta kopplingen.
Tryck ner kopplingen endast när du växlar – håll annars vänster fot stadigt på golvet.
Placera inte foten på kopplingspedalen, även lätt, eftersom ojämn terräng kan få din fot att studsa och oavsiktligt aktivera kopplingen.
När du kör i svår terräng, håll dig till första eller andra växeln.
Växla aldrig medan du passerar kullar eller hinder – du riskerar att rulla bakåt i en uppförsbacke eller tappa kontrollen i en nedförsbacke.
Om du stannar under passagen av ett hinder, starta om motorn utan att koppla (om ditt fordon tillåter det). Startmotorn kan ge tillräckligt med kraft för att hjälpa dig att ta dig över hindret.