GRUNDLÄGGANDE DÄCK-ORD

HJULINSTÄLLNING
När alla hjul är inställda så att de är optimalt riktade i förhållande till vägen och till varandra.

BALANS/OBALANS
Det tillstånd då ett däck och ett hjul snurrar så att all vikt fördelas jämnt. För att rätta till en obalans kan en utbildad mekaniker lägga till vikter på insidan eller utsidan av hjulet.

VULST
Den del av däcket som sitter mot hjulet. På insidan finns en rund ring av ståltråd, inlindad eller förstärkt av stomkordlager, som klämmer fast däcket tätt mot fälgen.

KONTAKTYTA
Det område på däcket som är i kontakt med vägytan. Kallas även för fotavtryck.

BÖJNING
Böjningen av slitbanan och sidoväggen där slitbanan kommer i kontakt med vägen.

MÖNSTERSKÄRNING
Området mellan två angränsande lameller, även kallat mönsterspår.

MONTERING
Det moment då ett däck sätts på ett hjul samt efterföljande kontroll av att sammansättningen är balanserad. När du köper nya däck måste dessa monteras av professionell däckpersonal. Det är också normalt att däckhandlare tar ut en avgift för ventilskaftet.

ÖVERSTYRNING
Vid kurvtagning har bilen en tendens att svänga mer än förarens rattutslag. Det leder till att bilens bakände vill svänga ut ur kurvan. En körsituation då bakdäcken har större slipvinkel än framdäcken. Man brukar säga att en överstyrd bil är “lös”, eftersom bakdelen har en tendens att sladda ut åt sidan.

DRA
En körsituation då en bil drar åt ett håll utan att föraren styr åt det hållet. Detta kan vara ett resultat av ojämnt däckslitage, felaktig hjulinställning eller slitna eller felinställda bromsar.

FÄLG
Den del av hjulet på vilken däcket är monterat.

FÄLGDIAMETER
Diametern på fälgens vulstkant som håller däcket på plats.

RULLMOTSTÅND
Den kraft som krävs för att hålla ett däck i rörelse vid en enhetlig hastighet. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi krävs för att hålla däcket rullande.

ROTATION
Byte av däck från fram till bak eller från ena sidan till den andra på en bil enligt en bestämd mall. Det ger ett jämnt slitage av däckmönstret. Genom att rotera däcken enligt ett regelbundet schema (efter cirka 1 000–1 200 mil) kan du förlänga däckens livslängd. Mer information om rekommenderad rotation hittar du i däckens garantivillkor.

PUNKTERINGSFRI TEKNIK
Däck som är konstruerade för att behålla lufttrycket vid punktering, vilket gör det möjligt att fortsätta köra bilen en begränsad sträcka i lägre hastighet.

SKULDRA
Det område på ett däck där däckmönstret och sidoväggen möts.

LAMELLER
En speciell slits i ett mönsterblock som öppnas när däcket rullar in i kontaktytan och sedan stängs igen. Detta bryter vattenspänningen på vägytan så att gummit kommer i kontakt med vägen, vilket gör att däcket behåller greppet och ökar dragkraften på våta och snöiga underlag.

UPPHÄNGNING
De olika fjädrar, stötdämpare och länkar som används för att hänga upp en bils chassi, kaross, motor och drivlina ovanför hjulen.

SYMMETRISKT DÄCKMÖNSTER
Enhetligt mönster på båda sidor av däckmönstret för bättre prestanda under speciella förhållanden och på speciella vägar.

DÄCKETIKETT
En etikett av metall eller papper som fästs permanent på fordonet och som visar rätt däckstorlek och lufttryck. Etiketten brukar finnas på förardörren, i handskfacket eller på tanklocket.

DRAGKRAFT
Friktionen mellan däcken och vägytan – alltså mängden grepp som erhålls.

SLITBANA
Den del av ett däck som kommer i kontakt med vägen. Den kännetecknas av utformningen av räfflor och mönster. Ger dragkraft under olika förhållanden, tål stora krafter och motstår slitage, nötning och värme.

MÖNSTERDJUP
Djupet på den användbara slitbanan, mätt i 32-delar av en tum. Om ett nytt däck har 10/32-delar gummi, har du 8/32-delar användbart gummi. Däck måste bytas när slitagestrecket är synligt vid 2/32 av en tum.

SLITBANANS LIVSLÄNGD
Livslängden för ett däck innan det tas ur bruk, det vill säga körsträckan.

UNDERSTYRNING
En körsituation då framhjulen tappar greppet eftersom de rullar med en större slipvinkel än bakhjulen. Brukar också kallas att bilen ”plogar”.

VENTIL
En enhet som släpper in eller släpper ut luft ur ett däck. Den är försedd med en ventilhatt som stänger ute smuts och fukt samt en ventilkärna som hindrar luften från att pysa ut.