Däcken håller inte i evigheter. De två främsta anledningarna till varför man köper nya däck är slitage och skada på däcken.

 

ALLA FYRA ELLER BARA TVÅ?

Alla däcken på bilen ska vara av samma typ, eller av någon liknande modell (parvis).

Här är några regler som bör respekteras vid ett däckbyte:

  • däcken på samma axel bör vara identiska: samma fabrikat, mönster och beteckningar, samma index (hastighet och belastning),
  • använd alltid de storlekar som är godkända av fordonstillverkaren (undvik alternativa dimensioner eller fråga en expert),
  • montera alltid de nyaste däcken på bakaxeln för bättre väggrepp, vare sig det gäller bilar som är tvåhjulsdrivna, fyrhjulsdrivna, med traktion eller framhjulsdrivna. Däcken på bakaxeln är nämligen svårare att kontrollera.

BFGoodrich uppmanar dig att respektera dimensionerna godkända av biltillverkaren. Det är fullt möjligt att ändra däckdimensioner men då är det nödvändigt att anlita en expert.

SLITAGE, PUNKTERING, REPARATION

Att kontrollera sina däck en gång i veckan kan starkt rekommenderas. En gång i månaden bör man kontrollera däckens lufttryck, mönsterdjup, om det finns några skador på dem eller något annat tecken på slitage. Om du är osäker, tveka inte att fråga en auktoriserad verkstad som kan bekräfta däckens rullförmåga.

Fem anledningar till att byta däck

Fem anledningar som kräver däckbyte. Om däcket kan repareras måste det före reparationen undersökas av en expert. Endast en expert kan säga om däcket fått några inre skador. Man måste demontera däcket från fälgen för att kunna konstatera eventuella skador på däcket.

1 – Punktering på däcket

Efter en punktering måste däcket kontrolleras av en däckspecialist. Endast en specialist kan upptäcka skador på fälgen som gör att däcket inte kan repareras.

2 - Den lagliga gränsen för mönsterdjup är nådd

Den franska vägtrafikförordningen föreskriver t.ex.:

  • ”Det minsta tillåtna mönsterdjup på däck är 1,6 mm på däckets mest slitna ställe”
  • ”Skilllnaden i mönsterdjup mellan huvudmönstren på två däck monterade på samma axel för ej vara större än 5 mm”
     

3 – Om däcket visar tecken på åldrande

Det är svårt att förutsäga däckens livslängd. Det beror inte på när de tillverkades. Däck som inte har använts eller som använts mycket lite kan visa tecken på åldrande. Flera faktorer kan påverka däckens livslängd: Väderförhållanden, hur däcken lagras och används, belastning, hastighet, lufttryck, skötsel osv. Alla dessa faktorer kan förändra livslängden på däcken. För mer information läs våra säkerhetsinstruktioner och användningsråd.

4 – Däcket är skadat

En trottoarkant, en grop eller ett föremål med vassa kanter kan förorsaka allvarliga skador på däcket. Alla hål, synliga skärskador eller deformationer på däcket måste kontrolleras av en auktoriserad verkstad. Endast en expert kan konstatera om däcket går att laga eller inte. Rent allmänt bör du aldrig köra med ett skadat eller punkterat däck utan att först rådfråga en expert. Detta är en säkerhetsregel för det är endast efter en undersökning och demontering av däcket av en specialist som en dylik inre skada kan konstateras.

5 – Däcket har ett onormalt slitage

Onormalt slitage på slitbanan – på vissa ställen, i mitten eller på däckets ytterkanter – är ofta ett tecken på ett mekaniskt problem som felaktig hjulinställning, obalanserat hjul, fjädring eller transmission. Det kan också bero på ett felaktigt tryck. Vid minsta tecken på eventuella skador kontakta en expert.