NÄR SKA JAG BYTA MINA DÄCK?

Däck håller inte för alltid. De två vanligaste anledningarna till att man behöver köpa nya däck är slitage och skador på de befintliga däcken.

ALLA FYRA ELLER BARA TVÅ?

Alla däck på bilen bör vara av samma typ eller åtminstone liknande modell (monterade parvis).

Här är några viktiga regler att följa vid däckbyte:

  • Däcken på samma axel ska vara identiska: samma fabrikat, mönster, beteckning samt samma hastighets- och belastningsindex.

  • Använd alltid de dimensioner som är godkända av fordonstillverkaren. Undvik alternativa dimensioner om du inte först har rådgjort med en däckexpert.

  • Montera alltid de nyaste däcken på bakaxeln för bästa väggrepp – oavsett om bilen är framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Däcken på bakaxeln är nämligen svårare att kontrollera vid greppförlust.

BFGoodrich rekommenderar att du alltid respekterar de dimensioner som är godkända av fordonstillverkaren. Om du överväger att byta däckdimension bör detta alltid göras i samråd med en expert.

SLITAGE, PUNKTERING OCH REPARATION

Det rekommenderas starkt att kontrollera dina däck varje vecka.

Minst en gång i månaden bör du även kontrollera:

  • lufttrycket,

  • mönsterdjupet,

  • eventuella skador eller andra tecken på slitage.

Om du är osäker på däckens skick, tveka inte att kontakta en auktoriserad verkstad som kan bedöma deras säkerhet och rullförmåga.

Fem anledningar till att byta däck

Det finns flera situationer där däckbyte är nödvändigt.

Om däcket eventuellt kan repareras måste det först undersökas av en expert – endast en fackman kan avgöra om däcket har fått inre skador.

För att säkerställa detta behöver däcket demonteras från fälgen.

1 – Punktering

Efter en punktering ska däcket alltid kontrolleras av en däckspecialist.

Endast en expert kan avgöra om däcket eller fälgen har skadats på ett sätt som gör reparation omöjlig.

2 – Mönsterdjupet har nått den lagliga gränsen

Exempelvis föreskriver den svenska vägtrafikförordningen:

• ”Det minsta tillåtna mönsterdjupet på däck är 1,6 mm på däckets mest slitna ställe.”

• ”Skillnaden i mönsterdjup mellan huvudmönstren på två däck monterade på samma axel får inte överstiga 5 mm.”

3 – Däcket visar tecken på åldrande

Det är svårt att förutsäga hur länge ett däck håller – livslängden beror inte enbart på tillverkningsdatumet. Även däck som har använts mycket lite, eller inte alls, kan visa tecken på åldrande.

Flera faktorer påverkar däckens livslängd, bland annat:

  • väderförhållanden,

  • lagrings- och användningsförhållanden,

  • belastning, hastighet och lufttryck,

  • samt underhåll och skötsel.

Alla dessa faktorer kan påverka hur länge däcken behåller sina egenskaper.

För mer information, se våra säkerhetsinstruktioner och användningsråd.

4 – Däcket är skadat

En trottoarkant, ett hål i vägbanan eller ett föremål med vassa kanter kan orsaka allvarliga skador på däcket. Alla hål, synliga skärskador eller deformationer måste kontrolleras av en auktoriserad verkstad.

Endast en expert kan avgöra om däcket kan repareras.

Som en allmän regel bör du aldrig köra med ett skadat eller punkterat däck utan att först rådfråga en specialist. Endast efter en demontering och noggrann inspektion kan en inre skada upptäckas.

5 – Onormalt slitage

Onormalt slitage på slitbanan – exempelvis på vissa ställen, i mitten eller längs kanterna – är ofta ett tecken på ett mekaniskt problem, till exempel:

  • felaktig hjulinställning,

  • obalans,

  • problem med fjädring eller transmission.

Det kan också orsakas av felaktigt lufttryck.

Vid minsta tecken på ojämnt slitage eller skador bör du kontakta en däckexpert.