Ett däck tappar lite av sitt tryck av naturliga orsaker (normalt runt 0.076 bar per månad). Tryckförlusten kan öka på grund av andra luftläckage som beror på:
- Punktering
- Ventilen: som måste bytas varje gång ett däck byts.
- Ventilkåpan: viktig för att garantera lufttät försegling.
- Hjulet: som bör rengöras varje gång ett däck monteras.
- Följ fordon- eller däcktillverkarens råd, speciellt vad gäller användningen (laster/hastigheter osv.).
- Kontrollera trycket när däcken är kalla (däck som inte har använts under de senaste 2 timmarna eller har körts mindre än 3 kilometer vid låg hastighet).
- Om däcken är varma när de kontrolleras, lägg till 0,3 bar till det tryck som rekommenderas av fordonstillverkaren. Kontrollera trycket igen när däcken är kalla.
- Töm aldrig ett varmt däck på luft.
- Även om däcken är fyllda med kväve, måste trycket och det allmänna tillståndet på däcket fortfarande kontrolleras ofta.
Ett korrekt fyllt däck förbättrar säkerheten, är mer ekonomiskt under körning och är bättre för miljön.
Hur kontrollerar jag mitt däcktryck?
- Sätt i tryckmätaren i ventilen på ditt däck.
- Mätaren kommer att visa ett nummer som motsvarar innertrycket i bar.
- Det väsande ljudet är luft som läcker ut från däcket. Det borde inte påverka lufttrycket, såvida du inte håller ner lufttrycksmätaren för länge.
- Jämför uppmätt bar med rekommenderad bar.
- Om uppmätt bar är högre än den rekommenderade siffran, släpp ut luft tills de matchar. Om den är lägre, fyll på luft tills den når rätt siffra.
Var hittar jag rekommenderat tryck för mina däck?
- I fordonets ägarmanual.
- På en dekal på förardörren eller tanklocket.
- Använd inte numret på sidväggen då detta inte visar trycket du behöver i ditt däck.
Om tryckmätare
- Var försiktig om du använder en tryckmätare på en bensinstation. Tryckmätarna är ofta opålitliga.
- Köp en tryckmätare av hög kvalitet och kontrollera dess exakthet hos en däckexpert.
Det är viktigt att det blir rätt
- Däck med för lite eller för mycket luft kan slitas snabbare än väntat, ha mindre grepp och konsumera mer bränsle. Det tar bara några minuter i månaden att garantera din säkerhet och dina däcks hållbarhet.
- Genom att ha rätt tryck i dina däck minskar du driftskostnaderna. Däck med för lågt lufttryck har en benägenhet att överhettas, använda mer bränsle och slitas ut snabbare. På samma sätt kan för högt lufttryck minska däckets livslängd, minska greppet och orsaka styrproblem.
• SLITAGE
Ett däck som har 20 % för lågt lufttryck klarar 20 % mindre körsträcka. Det betyder en förlust på 8 000 km av en möjlig körsträcka på 40 000 km.
• BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH KOLDIOXIDUTSLÄPP.
Ett lågt däcktryck ökar både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.