Grundläggande Däck-ord
Grundläggande Däck-ord
HJULINSTÄLLNING
När alla hjul är inställda så att de är optimalt riktade i förhållande till vägen och varandra.
BALANS/OBALANS
Det tillstånd då ett däck och ett hjul snurrar så att all vikt fördelas jämnt. För att rätta till en obalans kan en utbildad mekaniker lägga till vikter på insidan eller utsidan av hjulet.
VULST
Den del av däcket som sitter mot hjulet. På insidan finns det en rund ring av ståltråd, inlindad eller förstärkt av stomkordlager, som klämmer fast däcket tätt mot fälgen.
KONTAKTYTA
Det område på däcket som är i kontakt med vägytan. Kallas även för fotavtryck.
BÖJNING
Böjningen av slitbanan och sidoväggen där slitbanan kommer i kontakt med vägen.
MÖNSTERSKÄRNING
Området mellan två angränsande lameller, även kallat mönsterspår.
MONTERING
Det är det moment då ett däck sätts på ett hjul samt efterföljande kontroll av att sammansättningen är balanserad. När du köper nya däck måste dessa monteras av professionell däckpersonal. Det är också normalt att däckhandlare tar ut en avgift för ventilskaftet.
ÖVERSTYRNING
Vid kurvtagning har bilen en tendens att svänga mer än förarens rattutslag. Det leder till att bilens bakända vill svänga ut ur kurvan. En körsituation då bakdäcken har större slipvinkel än framdäcken. Man brukar säga att en överstyrd bil är "lös", eftersom bakdelen har en tendens att sladda ut åt sidan.
DRA
En körsituation då en bil drar åt ett håll utan att föraren styr åt det hållet, detta som ett resultat av ojämnt slitage av däcket, felaktig inställning av fram- och/eller bakhjulen eller slitna eller felaktigt inställda bromsar.
FÄLG
Den del av hjulet på vilken däcket är monterat.
FÄLGDIAMETER
Diametern på fälgens vulstkant som håller däcket på plats.
RULLMOTSTÅND
Den kraft som krävs för att hålla ett däck i rörelse till en enhetlig hastighet. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi krävs för att hålla däcket rullande.
ROTATION
Byte av däck från fram till bak eller från ena sidan till den andra på en bil enligt en bestämd mall. Ger ett jämnt slitage av däckmönstret. Genom att rotera däcken enligt ett regelbundet schema (efter vart 1000:e-1200:e mil) är ett enkelt sätt att få däcken att hålla lite längre. Mer information om rekommenderad rotation hittar du i däckens garantivillkor.
PUNKTERINGSFRI TEKNIK
Däck som är konstruerade för att inte tappa luft vid punktering, utan gör det möjligt att fortsätta köra bilen, men endast en begränsad sträcka i lägre hastighet.
SKULDRA
Det området på ett däck där däckmönstret och sidoväggen möts.
LAMELLER
En speciell slits i ett mönsterblock som öppnas när däcket rullar in i kontaktytan och sedan stängs igen, vilket gör att vattenspänningen på vägytan bryts så att gummit kommer i kontakt med vägen och därmed behåller greppet och ökar dragkraften på våta och snöiga underlag.
UPPHÄNGNING
De olika fjädrar, stötdämpare och länkar som används för att hänga upp en bils chassi, kaross, motor och drivlina ovanför hjulen.
SYMMETRISKT DÄCKMÖNSTER
Enhetligt mönster på båda sidor av däckmönstret för bättre prestanda under speciella förhållande och på speciella vägar.
DÄCKETIKETT
En etikett av metall eller papper som fästs permanent på fordonet och som visar rätt däckstorlek och lufttryck. Etiketten brukar finnas på förardörren, i handskfacket eller på tanklocket.
DRAGKRAFT
Friktionen mellan däcken och vägytan - storleken på det grepp som erhålls.
SLITBANA
Den del av ett däck som kommer i kontakt med vägen. Det kännetecknas av utformningen av räfflor och mönster. Ger dragkraft under olika förhållanden, tål stora krafter och motstår slitage, nötning och värme.
MÖNSTERDJUP
Djupet på användbar slitbana mätt i 32 delar av en tum. Om ett nytt däck har 10/32 delar gummi, har du 8/32 delar användbart gummi. Däck måste bytas när slitagestrecket är synligt vid 2/32 av en tum.
SLITBANANS LIVSLÄNGD
Livslängden för ett däck innan det tas ur bruk, dvs körsträcka.
UNDERSTYRNING
Körsituation då framhjulen tappar greppet eftersom de rullar med en större slipvinkel än bakhjulen. Brukar också kallas att bilen "plogar".
VENTIL
En enhet som släpper in eller släpper ut luften ur ett däck. Den är försedd med en ventilhatt som stänger ute smuts och fukt samt en ventilkärna som hindrar luften från att försvinna ut.