header bfg

EU däckmärkning: Hur läser man den?

Du kanske har sett att alla nya däck till personbilar, 4x4, SUV och transportbilar har en etikett för bedömning av däckets kvalitet.
Denna europeiska däckmärkning ingår i förordningen som infördes av Europeiska kommissionen den 1 november 2012 med målsättningen att minska utsläppen av växthusgaser från allmänna transporter.

Visste du att denna förordning har skärpts från 1 maj 2021

Däckmärkningen har ändrats. Detta är ett stort steg framåt för slutanvändarna eftersom den nya etiketten ger tydligare information när det gäller säkerhet ( bedömning av däckets våtgrepp) och miljöparametrar (bedömning av bränsleeffektivitet och bedömning av däckljud).
 Guiden för EU däckmärkningen nedan hjälper dig att förstå dessa ändringar så att du lättare kan välja det däck som passar bäst för dina körvanor.

Guide för EU däckmärkning

Den europeiska däckmärkningen är lätt att förstå. Varje parameter representeras av en symbol och en bedömningsskala som har ändrats från 1 maj 2021:

new label bfg

NY EUROPEISK DÄCKMÄRKNING

1&2 – "Däckets bränsleeffektivitet" och "inbromsning på vått underlag" markeras med symboler som klassificerar däcket från A till E (A är det mest effektiva däcket och E det minst effektiva däcket). 

3 – "Extern ljudnivå" markeras med en symbol som utvärderas i decibel (db) och med en skala i tre steg (A, B, C).

4 – "Snögrepp" och/eller "Isgrepp" kan anges intill symbolen för "Externt ljud" när ett däck är kvalificerat.

5 – En QR-kod finns för skanning. Den är direkt länkad till den europeiska databasen (EPREL) och ger dig all information om däckmärkningen och produktbladet.

6 – Varumärkesnamn för däcktillverkaren, referens för däckidentifierare, däckets storleksbeteckning, däcklass.

Indikator för däckeffektivitet

Syftet med denna europeiska däckmärkning är att ge transparent information om däckets prestanda. Den är baserad på tre huvudkriterier (uppmätta på nya däck):

Däckets position på dessa tre skalor ger dig en saklig information om däckets prestanda när det gäller energi, säkerhet och ljud. Det hjälper dig att göra en ingående jämförelse mellan olika däck innan du köper ditt däck.

Ett däck som har hög gradering hjälper dig att förbättra bränsleekonomin och spara pengar samtidigt som du har en garanterat hög nivå när det gäller säkerhet och komfort.

Varför görs denna förändring?

Dessa däckmärkningsetiketter gör att du som konsument kan fatta ett välgrundat beslut innan du gör ditt köp. En av de viktigaste fördelarna är också att lyfta fram bränsleeffektiva däck som kan bidra till mer miljövänliga transporter på vägarna.

Förklaring av däckmärkesindikatorer

pompe reduced 50

Däckets bränsleeffektivitet

Den här kategorin visar däckets bidrag  när det gäller bränsleeffektivitet och utsläpp av växthusgaser.

Hur fungerar det?
Däcken svarar för omkring 20 % av bilens bränsleförbrukning, framför allt på grund av däckens rullmotstånd (den energi som krävs för att hålla däcket rullande).
Genom att välja ett däck med ett lågt rullmotstånd kan du minska bränsleförbrukningen påtagligt och därmed även CO2-utsläppen.

Hur mäts det?
Värdet för rullmotståndet mäts med hjälp av en simuleringsmaskin.

Vad är skillnaden mellan ett A-klassat och E-klassat däck?

1 700 SEK(1)

i minskade bränslekostnader i genomsnitt.

gain fuel efficiency

Våtgreppseffektivitet

Den högra delen av märkningsetiketten visar däckets prestanda vid inbromsning på vått underlag.

Hur fungerar det?
Däcken har stor betydelse för säkerheten eftersom de utgör bilens enda kontaktpunkt med vägen.
Däckens uppgift är att ha ett fast grepp mot vägytan under alla förhållanden (oberoende av väder och vägunderlag).

Hur mäts det?
Mätningarna görs på en bil enligt specifika förhållanden som är definierade av europeiska förordningen (hastighet, däcktyp, vattendjup, temperatur ...). 
Klassbeteckningen bestäms genom en jämförelse av prestanda för det testade däcket mot ett referensdäck.

Vad är skillnaden mellan ett A-klassat och D-klassat däck?

pluie reduced 50
mtg etiq illus retouche

9 m(2)

är skillnaden i bromssträcka i genomsnitt för en bil som kör i 80 km/h och som är utrustad med A-klassade däck jämfört med en bil med D-klassade däck.

bruit reduced 50 v2

Bedömning av externt däckljud

Hur fungerar det?
Däckljud från vägtrafik är ett stort miljöproblem.
Denna gradering ger dig däckljudsnivån (i decibel), utanför bilen (inte det ljud som du hör inne i bilen).
Bokstäverna A, B och C ersätter de tre ljudvågorna (3 vågor = C).
Vid en konstant hastighet på 80 km/h är det ljud som genereras av däcken oftast högre än ljudet från motorn. Däckljudet kan dock variera beroende på vägunderlag och typ av däck.

Ett A-klassat däck är HÄLFTEN SÅ BULLRIGT som ett 
B-klassat däck(3)

mtg etiq illus 03 hd f39 noise

Symbol för snörepp

neige

Hur fungerar det?
Den här symbolen visar att däcket är ett vinterdäck. Däcket har utvecklats för användning i snö och det har testats och godkänts i alla testfaser(4).

30 m(5) 

är så mycket bromssträckan på snöunderlag minskas för en bil utrustad med vinterdäck i en hastighet av 50 km/h, jämfört med en bil som körs i samma hastighet med sommardäck(5).

Symbol för isgrepp

picto 2 613x202px

Hur fungerar det?
Att ha ett bra grepp på isbelagda vägar är extremt viktigt för säkerheten.
Den nya symbolen för "isgrepp" anges för däck med den kortare bromssträckan på is. Dessa däck har utvecklats för vägunderlag som är vanliga i de nordiska länderna vintertid, då vägen är täckt av packad snö eller is. 
De bör inte användas under mildare väderförhållanden (varmare temperaturer eller vått väder) eftersom däckens egenskaper kan försämras (särskilt manövrering, slitage och våtgrepp).

Nå längre när det gäller trafikäkerhet och bränsleeffektivitet

Det är viktigt att vara medveten om att bränsleekonomi och trafiksäkerhet också hänger ihop med olika körsätt:

  • EcoDriving är ett av körsätten och kan minska bränsleförbrukningen avsevärt.
  • Däckets lufttryck måste vara rätt och kontrolleras regelbundet för att garantera lägsta  bränsleförbrukning och bästa möjliga våtgrepp.
  • Bromssträckan måste alltid respekteras.


Som nämnts tidigare är den nya EU-däckmärkningen ett viktigt initiativ som gör att det blir lättare för förarna att förstå hur däckets prestanda kan påverka deras liv och samhället i stort. Det täcker ändå inte alla behov och användningsområden för konsumenterna.

Juridisk information

(1) Baserat på en besparing på 150 liter bränsle på en sträcka på 40 000 km till ett pris på 15:50 kr per liter (viktat snittpris). Resultaten kan variera beroende på typ av bil och körförhållanden.  Prestandamätning i enlighet med testmetoderna i förordningen UN ECE R117.

(2) Prestanda vid inbromsning från 80 km/h till 20 km/h, uppmätt i enlighet med testmetoderna i förordningen UN ECE R117.

(3) Ljudet mäts för en bil som färdas i 80 km/h med motorn avstängd, uppmätt i enlighet med testmetoderna i förordningen UN ECE R117.

(4) Bromstest i vinterväglag enligt ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).

(5) Genomsnittlig skillnad i bromssträcka för ett vinterdäck jämfört med ett sommardäck. Bromssträcka på snö från 50km/h till 0 km/h. TÜV SÜD 2013 tester av 205/55 R16, utförda vid en temperatur på -5°C.

(6) Prestanda vid inbromsning från 20 km/h till 5 km/h, uppmätt i enlighet med testmetoderna i angivna i ISO Norm 19447.

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.