Europeisk däckmärkning:vad innebär det?

Kravet på märkning av däck för personbilar och lätta nyttofordon har gällt sedan den 1 november 2012.

Att välja rätt däck till ditt fordon är inte alltid enkelt – många faktorer behöver vägas in innan du bestämmer dig.

I dagens ekonomiska och miljömässiga klimat är det viktigare än någonsin att vara välinformerad för att kunna välja det däck som erbjuder bäst balans mellan hållbarhet, säkerhet och bränsleeffektivitet.

Detta är syftet med den nya europeiska däckmärkningen.

Europeisk däckmärkning: beskrivning och klassificering


Översikt över europeisk däckmärkning

Sedan 2012 har Europeiska kommissionen infört däckmärkning för att hjälpa konsumenter att göra välgrundade val vid köp av däck.

Alla däck för personbilar, SUV:ar och lätta nyttofordon måste därför vara försedda med en märkning som visar däckets prestanda – främst våtgrepp, bränsleeffektivitet och bullernivå.

Dessa värden anges av tillverkarna och bygger på standardiserade tester som fastställts på europeisk nivå.

Förstärkning av den europeiska däckmärkningen

Sedan den 1 maj 2021 har däckmärkningen förbättrats och utökats.

De nya reglerna är en del av EU:s klimat- och energipolitik och syftar till att minska utsläppen av växthusgaser samt främja mer energieffektiva transporter.

Hur läser man denna nya etikett?

Den nya förordningen innebär flera förändringar på etiketten.

Ta del av vår guide nedan för att förstå vad allt betyder:

Standardinformation

Denna del innehåller uppgifter om tillverkarens namn eller varumärke, däckets referensbeteckning, dimension samt klassificering (C1, C2 eller C3).

Bedömningsnivåer

En av de största förändringarna gäller bedömningsnivåerna för rullmotstånd och bromsning på vått underlag, som nu graderas från A (mest effektiv) till E (minst effektiv).

Snögrepp och isgrepp

Kriterier för snögrepp (märkning 3PMSF – Three Peak Mountain Snowflake) och/eller isgrepp representeras med piktogram som visas intill symbolen för externt rullningsljud när däcket uppfyller kraven för respektive kategori.

Energieffektivitet

1 av 5 tankar förbrukas i genomsnitt av däcken.

Vid varje hjulvarv deformeras däcket för att följa vägens ojämnheter. Under denna deformation uppstår värme, vilket leder till energibortfall.

Genom att minska denna uppvärmning kan vi sänka bränsleförbrukningen och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Den kraft som motverkar fordonets rörelse till följd av däckens deformation kallas rullmotstånd.

Våtgrepp

1 millisekund – så lång tid har däcket på sig att reagera på vått underlag.

Däcket är den enda kontaktpunkten mellan fordonet och vägen. Vid en hastighet av 80 km/h har det mindre än en millisekund på sig att styra fordonet, accelerera eller bromsa.

Däcket är därför en av de viktigaste säkerhetskomponenterna på fordonet. Dess uppgift är att bibehålla greppet mot vägen, oavsett vägytans skick (sliten eller ny), vägens form (rak eller kurvig) och väderförhållandena (torrt eller regnigt).

Externt rullningsljud

Brusnivån mäts i decibel (dB).

De tidigare tre vågorna har nu ersatts med bokstäverna A, B och C

(där C motsvarar den högsta ljudnivån).

Trafikbuller är en form av ljudförorening. Vid en konstant hastighet på 80 km/h är det rullningsljudet från däcken mot vägen som oftast överstiger motorljudet.

Detta rullningsljud påverkas både av däckens konstruktion och vägytans beskaffenhet.

172 €(1)

är den genomsnittliga bränslebesparingen för ett fordon utrustat med A-klassade däck, jämfört med ett fordon med E-klassade däck.

Bedömningsskalan för bränsleeffektivitet har uppdaterats genom att klass D (som tidigare var tom) nu har tagits bort.

Det innebär att ett däck som tidigare var klassat som E nu klassas som D enligt den nya skalan.

9 m

är den genomsnittliga skillnaden i bromssträcka vid 80 km/h mellan ett fordon utrustat med A-klassade däck och ett med D-klassade däck.

Bedömningsskalan för våtgrepp har uppdaterats genom att klass D (som tidigare stod tom) nu har tagits bort.

Det innebär att ett däck som tidigare var klassat som E nu är klassat som D enligt det nya systemet.

x2

Ett A-klassat däck är upp till två gånger tystare än ett B-klassat däck(3).

Nya piktogram

Nyhet: QR-kod på etiketten

Den nya europeiska däckmärkningen innehåller även en QR-kod, placerad i övre högra hörnet av etiketten.

Genom att skanna koden får du direkt tillgång till mer information om däcket.

QR-koden är kopplad till den europeiska databasen EPREL (European Product Registry for Energy Labelling), där du hittar all information om däckets märkning samt produktinformationsbladet.

Piktogram 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake)

Däck märkta med 3PMSF-symbolen är de enda som garanterar verklig vinterprestanda.

De är särskilt utvecklade för körning på snö och uppfyller alla krav enligt objektiva tester(4).

30 meter (5)

Vid en hastighet på 50 km/h bromsar ett vinterdäck i genomsnitt 30 meter kortare på snö än ett sommardäck(5).

Piktogram "Grepp på is" - Bromssträcka på is

Eftersom däcket är den enda kontaktpunkten mot vägen, är det avgörande för säkerheten på isiga underlag – särskilt i nordiska länder.

Däck med detta piktogram har bevisat bättre prestanda på is och kännetecknas av kortare bromssträcka under vinterförhållanden.

1,4 meter (6)

Vid en hastighet på 20 km/h bromsar ett däck märkt ”Ice” i genomsnitt minst 1,4 meter kortare än referensdäcket för året-runt-däck(6).

Däck märkta ”Ice” är specifikt utvecklade för körning på is- eller snötäckta vägar och bör endast användas under extrema vinterförhållanden (t.ex. mycket låga temperaturer).

Vid mildare väderförhållanden (t.ex. regn eller plusgrader) kan deras prestanda försämras, särskilt vad gäller våtgrepp, väghållning och slitstyrka.